MatthijsVlaardingerbroek


God

Yogakritische christenen gefocust op occulte splinter in het oog van de ander

“Yoga is occult. Het Graceland festival waar het christen-zijn en yoga wel gecombineerd werden, is fout. En we moeten vooral bang zijn. Bang voor de duivel en zijn trawanten. Ben jij nog wel bang genoeg?” Dat is de conclusie van deze christelijke 'ex

God

Manipulatie in de christelijke wereld: hoe ver gaan we om geld binnen te halen?

Als kind was ik dol op de kinderboekjes van Else Vlug over geloofshelden in de kerk. Een van die geloofshelden, die mij erg aansprak, was George Müller, oftewel de man die op God vertrouwde. George Müller was een Duitse zendeling, die in de Engelse s

God

Hoe een genezingswonder een groot theologisch vraagstuk oploste

Onlangs kwam ik op sociale media een filmpje tegen van een genezingsdienst. In deze video zag ik een meisje van een jaar of 25 op een stoel zitten met een been dat wel vijf centimeter korter was dan haar andere been. Een enthousiaste meneer bad krach

God

Uit angst voor het occulte had ik als christen de waarheid in pacht

Hoe bizar dit ook klinkt, het is mij echt overkomen: Het was al donker, toen ze in paniek op onze deur bonsde. Een bevriende kennis, die in mijn ogen een heks was, smeekte mij om hulp. Ze had een occult ritueel gedaan en er was iets helemaal mis gega

God

Drie redenen waarom er geen Bijbelgetrouwe christenen bestaan

Mijn hele leven ben ik al naar hen op zoek: Bijbelgetrouwe christenen. Maar tot op de dag van vandaag heb ik er nog geen een gevonden; allereerst niet in mezelf, noch in de ander. En ik kom toch veel lieve, toegewijde en trouwe christenen tegen als r

God

Ik probeer Jezus te volgen, maar ik houd Zijn tempo niet bij

Wat heeft een ijsbad in je tuin te maken met de Bijbelse personages Demas en Timotheüs? Op het eerste gezicht heel weinig, maar als je in de winter in je zwembroekje staat te aarzelen om het ijskoude water van 5 graden in te stappen ineens heel veel.

God

Hoeveel godsbrillen heb jij als christen al versleten?

“Hoeveel godsbrillen heb jij in je leven als christen al versleten?” Dit is misschien niet een vraag die we elkaar regelmatig stellen tijdens het koffiedrinken na de kerkdienst. Toch is het een feit dat wij, net als een slang die jaarlijks meerdere k

God

Een Boek volgen is gemakkelijker dan het volgen van een wispelturige God

Des te ouder ik word, des te meer ik last krijg van die zinnen, die zomaar opeens in mijn hoofd opkomen en daar dan dagenlang kunnen rond dwarrelen Zo kwam deze volgende zin tijdens een wandeling langs de Schotse kust zo maar mijn hoofd invliegen: “V

God

Het gevaar van de heldencultus binnen de evangelische en charismatische wereld

Keer op keer worden we in christelijk Nederland opgeschrikt door geestelijke helden die ons teleurstellen, die van hun voetstuk vallen of grove fouten lijken te maken. Een paar dagen lang is iedereen in rep en roer, waarna de rust weer terugkeert. De

Dagelijks leven

Matthijs over een valkuil waar iedere christen intrapt

Geiten vind ik leuke beesten. Een paar jaar geleden ben ik zelfs een tijdje een vrijwillige geitenhoeder geweest van een kudde geiten in de duinen van Monster. Deze geiten waren deel van een begrazingsproject dat ervoor moest zorgen dat het grijsduin

Dagelijks leven

Wij hebben de homoseksuele christen tot zondebok in kerkelijk Nederland gemaakt

Een aantal weken geleden heb ik een artikel geschreven over de nacht dat ik ontdekte dat ik eigenaar bleek te zijn van een hele kudde zondebokken in mijn leven. Mensen die mij over de afgelopen veertig jaar gekwetst hebben en die ik tot dan toe nooit

God

God kan wonderen door jou heen doen, terwijl je zwaar in zonde leeft

In mijn vorige artikel stelde ik voor om op een natuurlijke manier vorm te geven aan een bovennatuurlijke gave. Mijn interne criticus en wellicht ook enige externe critici waren het hier niet mee eens. In mijn artikel gebruikte ik het voorbeeld om ee

God

Gezocht: danspartner voor God

Het begin… het is donker op aarde. Het water klotst, als het vruchtwater in de baarmoeder. Gods scheppende Geest danst door de duisternis, maar Hij is alleen. Hij kan nergens een danspartner vinden. Dan verschijnt er ten midden van de duisternis een

Dagelijks leven

Het Oude Testament in de vorm van een dans

De Dans van God gaat altijd door. Het wordt nooit statisch. God geeft zijn danspartners weinig kans om even op adem te komen of als een muurbloempje even afstand te nemen. Verder, elke keer verder… Er zijn nog zoveel nieuwe bewegingen om te ontdekken

Dagelijks leven

Jezus heeft een stel vreemde danspartners

Mijn vorige column ging over God die al sinds de schepping van de mensheid op zoek is naar nieuwe danspartners. Ik eindigde met het volgende verhaal:Er zaten eens twee mannen al lezend op een bankje in een park. In een flits zien ze iets blauws voorb