Uitverkiezing


Nieuws

Refodominee diep beledigd door lezing HHK-predikant: "Hij betovert onze jongeren"

“Dominees uit de rechterflank van de reformatorische gezindte zijn geschoffeerd en over één kam geschoren. Dat is verschrikkelijk en mag niet onweersproken blijven”, stelt ds. A. Schultink (foto boven). Cvandaag sprak woensdag met de predikant van de

God

HHK-predikant wijst op reformatorisch probleem: “Dominees prediken levensgevaarlijke dwaling”

"Sommige reformatorische dominees prediken een levensgevaarlijke dwaling. Hun evangelie is vergelijkbaar met een muizenval. Het klinkt als iets lekkers, maar o wee als je eraan komt”, zo vertelt dr. G. A. van den Brink. De hersteld hervormde predikan

Dagelijks leven

HHK-predikant creëert op subtiele wijze zélf een Evangelie met kleine lettertjes

Het aanbod van genade is een veelbesproken onderwerp in kerkelijk Nederland. In een recent gehouden lezing voor jongeren, die ook via YouTube is te beluisteren, gaat dr. G.A. van den Brink in op dit onderwerp. De titel is 'Het Evangelie zonder kleine

God

“Levensgevaarlijke dwaling” in reformatorische gezindte: 4 ervaringsdeskundigen

“In onze reformatorische gezindte klinkt een misleidende boodschap die veel mensen verlamt en vergiftigd”, stelde dr. G. A. van den Brink onlangs via Geloofstoerusting. De hersteld hervormde predikant luidt de noodklok over collega-predikanten die “e

God

Een boodschap voor wie lijdt onder “misleidende prediking” in reformatorische gezindte

“Er zijn dominees die stellen dat de beslissing over jouw eeuwige bestemming valt in de uitverkiezing, de wedergeboorte of de ellendekennis. Dit is geen aanvulling of verzwakking van het evangelie, maar een verwoesting van het evangelie”, stelde dr.

God

Conny Luchtenburg wijst op gevolgen "misleidende prediking": "Kerkgangers zuchten onder bekeringssysteem"

“In de rechterflank van de reformatorische gezindte denken we in systemen van maakbaarheid in plaats van leven uit Bijbelse genade. We laten een genadig God in de hemel en vertellen Hem hoe Hij de mens dient te bekeren.” Opgegroeid in de rechterflank

God

Misleidende prediking? GerGem-predikant geeft ds. Van den Brink deels gelijk en hoopt op bezinning

'Het aanbod van genade is een onderwerp dat de gereformeerde gezindte al heel lang verdeeld houdt', merkt een vragensteller in de vragenrubriek van Refoweb.nl op, verwijzend naar de veelbesproken lezing van dr. G. A. van den Brink, waarin hij predika

God

Pas op voor een Evangelie zonder rode cijfers (en focus niet alleen op dwalingen in refokerken)

Hoe kun je populair worden op Cvandaag? Er zijn twee mogelijke routes: je levert kritiek óf op linkse politici óf op rechtse predikanten. (Een combi van die twee is natuurlijk ideaal, maar die kans krijg je niet.) Oké, soms is daar reden voor (dat ka

Dagelijks leven

Stop met ridiculiseren en bagatelliseren van de leer van de uitverkiezing

Zonder namen te noemen stel ik vast dat de leer van de verkiezing voor de zoveelste keer wordt geridiculiseerd en gebagatelliseerd. Men dient dan echter voor de zoveelste maal te bedenken dat men dan de leer van de Bijbel en van de Reformatie ondergr

God

Refopredikanten suggereren te vaak dat de ware christen dramatisch bekeerd moet worden

De lezing ‘Het evangelie zonder kleine lettertjes‘ van dr. Gert van den Brink op geloofstoerusting over het ‘aanbod van genade’, zomer 2022, heeft mij geraakt en aan het denken gezet. Wat helder is dat een directe oproep tot het geloof in vele bevind

God

Verwarring over uitverkiezing en wedergeboorte: een belangrijke handreiking

Als christenen kunnen we vragen hebben over het geloof zelf (dus over wat geloven is, wat de functie van geloven is, waarom geloof noodzakelijk is), en over de oorzaken van het geloof. De Dordtse Leerregels noemen ten minste vier oorzaken van het gel

God

Ds. John van Eck wordt blij van de uitverkiezing: "God wandelde mijn leven binnen"

“De nadruk op kiezen voor Jezus heeft iets vermoeiends. De verwondering dat God ons opzoekt mag niet naar de achtergrond verdwijnen. De uitverkiezing is Gods stille geheim.” De uitverkiezing is in sommige orthodox-christelijke kringen een heus hoofdp