Christenen moeten leren de ander niet allereerst als homo te zien

God 4 juli 2023 Ds. J. A. W. Verhoeven, De Waarheidsvriend
Ds. J. A. W. Verhoeven

De gemeente zou moeten leren om de ander niet allereerst als homo te zien, maar zoals we elke andere broeder zien: een in Christus vrijgesproken zondaar. Die aparte status van homo’s werpt onnodig hoge drempels op. Een mens is veel meer dan alleen zijn seksuele gerichtheid.

Een gemeente ziet op grond van de Bijbel geen ruimte om de zegen van God mee te geven aan twee mensen van gelijk geslacht die een levensverbintenis aangaan. Tegelijk zijn er in elke gemeente homo’s (lees telkens: homo’s én lesbiennes). Hoe dient de gemeente met hen om te gaan? Waartoe is de gemeente geroepen?

Punt of komma
Soms heeft een kerkenraad als onderdeel van pastorale zorg beleid opgeschreven. Dat schept duidelijkheid. Ieder weet waar hij aan toe is. Soms staat het niet op papier. In alle gevallen zit het wel tussen de oren: wij zien bijbels geen ruimte voor het samenleven van homo’s. Ik signaleer de neiging om daar een punt te zetten. Punt uit. Ook de jongere die ‘uit de kast komt’ – zoals dat heet –, weet van die duidelijkheid, bewust of onbewust. Het zal hem niet helpen om zich veilig te voelen in zijn eigen gemeente. Kunnen we ook een komma zetten? Kunnen we leren om de ander niet allereerst als homo te zien, maar als broeder in Christus? Dat vraagt om een houding van solidariteit.

Ongelukkige samenloop
Het beleid van de hierboven genoemde kerkenraad respecteer én onderschrijf ik. Op de achtergrond gaat het over het gezag van de Schrift. De Bijbel is in het geding. Maar ik acht het een ongelukkige samenloop van omstandigheden dat we die discussie veelal uitsluitend toespitsen op seksualiteit, intimiteit en relatievormen. Hoewel ik begrijp dat ons dat vanuit de wereld wordt opgedrongen. Ik zou liever het gesprek over de zeggingskracht van de Bijbel langs andere lijnen voeren. Laten we het bijvoorbeeld hebben over besteding van ons geld of over gerechtigheid. Daarover zegt de Bijbel veel méér dan over seksualiteit.

Christus roept de gemeente op heilig en kuis te leven. Dat geldt toch álle gemeenteleden?

Nog eenzijdiger wordt het beeld wanneer we binnen het veld van seksualiteit uitsluitend over homo’s spreken. De vraag van veel homo’s is waarom zij voortdurend in de spotlights komen, terwijl er in de christelijke gemeente zo veel misgaat onder heteroseksuele gemeenteleden. Meet de gemeente met twee maten? Christus roept de gemeente op heilig en kuis te leven. Dat geldt toch álle gemeenteleden?

Scheldwoord
In de Bijbel heeft het woord ‘wereld’ diverse betekenissen. Eén daarvan is: de vijandige wereld. Werelds denken staat haaks op God. Wie de wereld liefheeft, kan God niet liefhebben. Zou het kunnen zijn dat we onbewust homoseksualiteit te snel verbinden met perversiteit, verderf of gay-scene? In diezelfde wereld is homohaat overigens gebruikelijk. Het woord ‘homo’ is een scheldwoord. Ook in niet-christelijke kring is het niet zo eenvoudig om ervoor uit te komen dat je homo bent. Laten we als christelijke gemeente verre blijven van homohaat! Niet de natuur is onze gids, maar de Bijbel.

In de Bijbel kan ‘wereld’ ook ‘de schepping’ betekenen. God schiep hemel en aarde. Vaak betekent het ook: de door zonde aangetaste schepping. Zo lief had God de wereld dat Hij Zijn eniggeboren Zoon zond. De christelijke gemeente neemt afstand van wereldgelijkvormig denken, maar is tegelijk solidair met de wereld zoals die door God geliefd is, de mensheid in al haar grandeur en misère. Dáár ligt onze roeping.

Onthechting van de wereld is voorwaarde, juist voor toewijding aan die wereld. Als je dicht bij de Heere leeft, kom je ook dicht bij mensen. Daarom bidt de gemeente voor de wereld, de politieke leiders, de wetenschappers. Wij mogen niet vervallen in vijanddenken, want dan sluipt hoogmoed binnen. Je kunt van de wereld ook iets leren. Openheid over homoseksualiteit zou bijvoorbeeld niet op de agenda van de gemeente zijn gekomen, als de wereld ons dat niet had aangereikt.

Een homo is niet zondig alleen om het loutere feit dat hij homo is. Dan zou een homo méér zondig zijn dan een ander.

Onopgeloste kwesties
Wellicht onbewust associëren we homoseksualiteit en zonde. Laten we ze niet identificeren. Een homo is niet zondig alleen om het loutere feit dat hij homo is. Dan zou een homo méér zondig zijn dan een ander. Dan wordt hij de zondebok, de verstotene, de paria, iemand die beter niet had kunnen bestaan. Het is precies dat gevoel waardoor homo’s zich onveilig voelen.

Het moeilijke is intussen dat homoseksualiteit ergens te maken heeft met de zondeval en de gevolgen daarvan, net als ziekte en handicap. Maar hoe precies? De vergelijking met ziekte suggereert dat homoseksualiteit te genezen is. Dat maakt de homo tot patiënt. De vergelijking met een handicap gaat evenmin op. Een homo is immers niet hulpbehoevend. In de voorbede voor homo’s is het pijnlijk hen in te delen bij zieken of gehandicapten. Toch ‘is’ er wel iets. Misschien is daar geen woord voor. Herman van Wijngaarden, zelf homo, zegt dat het wel ‘een kwestie’ is. Voor de christelijke gemeente klemt de vraag: kunnen we het uithouden met onopgeloste kwesties, totdat Christus komt?

Aparte status
De kernbelijdenis van de Reformatie is de rechtvaardiging van de goddeloze. Dat betekent dat voor God ieder mens doemwaardig is. Uit louter genade worden zondaren verlost. Door het geloof in Christus wordt een mens in Hem ingeplant, met Hem verenigd. Vanuit deze invalshoek is de kerk inclusief: er is bij voorbaat niemand uitgesloten om met berouw en geloof bij Christus zijn eeuwig heil te zoeken. De gedachte dat iemand anders een grotere zondaar is dan ik, leidt tot farizeïsme.

In het pastorale contact met homo’s werkt het verwarrend wanneer homoseksualiteit alle aandacht krijgt. Een mens is veel meer dan alleen zijn seksuele gerichtheid. Elke christen heeft genade van Christus nodig. Dat zet ons allen op één lijn. De homo houdt de gemeente een spiegel voor: leeft u als gemeente echt van genade? Is die oerbelijdenis van de rechtvaardiging van de goddeloze doorleefd? Als het lukt op dat niveau met elkaar te spreken, van hart tot hart, is er al veel gewonnen.

Het is een leerproces: fijngevoeligheid ontvangen en ontwikkelen om elkaar te verstaan.

Taai proces
Rechtvaardiging gaat altijd hand in hand met heiliging. In Christus ontvangen wij gerechtigheid én heiligheid (1 Kor.1:30). Mét Hem gestorven staan we op tot een nieuw leven (Rom.6). De Heilige Geest vernieuwt Gods kinderen naar het beeld van Christus. Dat is een levenslang en taai proces. Het levert een felle strijd op tussen vlees en Geest. Voordat de gemeente de homo in het hokje van ‘de zondaar’ plaatst, zou het goed zijn ook hierover te spreken met elkaar. De strijd tussen de oude en de nieuwe mens is iets wat ieder christen herkent. Leeft de homo in heiligheid? De gemeente zal met die vraag in de spiegel moeten kijken. Dat komt dan wel als een boemerang terug: leeft de hetero in heiligheid? Is het niet voor ieder christen een vallen en opstaan? Elke christen is aangewezen op het geduld van God, Zijn goedertierenheid. Dat betekent niet dat we zonde goedpraten. Het betekent wel dat we in nederigheid, bewogenheid en solidariteit zoeken naar een manier om elkaar vast te houden, elkaar te dienen, elkaar wederkerig op te scherpen.

Geestelijke spankracht
Wij hebben in de gemeente te maken met gemeenteleden die worstelen met hun identiteit. Zeker jonge mensen zijn nog volop in ontwikkeling. Zij vragen niet naar ons oordeel. Dat voelen zij vaak al, nog voordat er één woord gesproken is. Onder hen bestaan veel psychische moeilijkheden, met uitlopers naar pogingen om zichzelf het leven te ontnemen. Laat de gemeenten eerlijk bekennen dat ze vaak niet goed een houding weten. Laten we verborgen hoogmoed belijden. Laten we naar elkaar toe eerlijk onze onbeholpenheid uitspreken: hoe spreken we mét elkaar (niet: óver elkaar!) over deze tere dingen?

Het is een leerproces: fijngevoeligheid ontvangen en ontwikkelen om elkaar te verstaan. De voorwaarde voor een ontmoeting van hart tot hart tussen gemeente en homo’s is de bereidheid om elkaars uitgangspositie te aanvaarden. Voor een jongere die ontdekt homo te zijn, is allereerst nodig dat er gelovigen zijn die zonder vooroordelen naar hem luisteren, hem ernstig nemen in zijn verwarring en vragen, en met hem zoeken naar Gods weg: biddend, bewogen, barmhartig en bemoedigend.

Homo’s geven de gemeente de gelegenheid om te groeien in geduld en gehoorzaamheid. Heeft de gemeente voldoende geestelijke spankracht om alle schijnvroomheid af te leggen en het uit te houden in en met gebrokenheid? Dat kan alleen wanneer we samen dicht bij de Heere leven.

Ds. J. A. W. Verhoeven is predikant van de hervormde wijkgemeente van bijzondere aard te Krimpen aan den IJssel en voorzitter van het hoofdbestuur van de Gereformeerde Bond. Geïnteresseerd in meer lezenswaardige artikelen? Neem een jaarabonnement (€ 52,50). Als welkomstgeschenk ontvangt u De Waarheidsvriend twee maanden gratis. Of maak gebruik van deze actie en lees De Waarheidsvriend vier maanden voor € 10,-!

Praatmee

Beluister onze podcast

Bekijk alle afleveringen
Of beluister op:
Luister naar
0:00

Meerartikelen

Week van gebed 2024
Nieuws

Week van gebed 2024 in teken van het grote gebod: Heb God lief… en je naaste als jezelf

Aan de hand van het verhaal van de barmhartige Samaritaan staat de Week van gebed voor eenheid van christenen 2024 in het teken van het grote gebod dat Jezus geeft: Heb God lief… en je naaste als jezelf. De jaarlijkse gebedsweek vindt plaats van 21 t

Ruimtezoekers
Nieuws

Kerkpunt en TUU organiseren symposium over zoekende gelovigen

Op 10 november organiseren de Theologische Universiteit Utrecht en Kerkpunt het symposium ‘Ruimtezoekers’ in Utrecht. Veel twintigers en dertigers hebben vragen over geloof en worstelen met hun plek in de kerk. Tegelijk is het een groep die veel te b

Lume Ladies Light Trail
Nieuws

Lume Ladies Light Trail brengt licht in Kampen én Sri Lanka

Op vrijdagavond 10 november organiseren vrouwen van VIDA Kampen in samenwerking met het christelijke vrouwenplatform Lume de Lume Ladies Light Trail in Kampen. Dit sportieve event by night voert symbolisch langs én door plekken van licht in de stad.

Ko Aung*
Dagelijks leven

Ko Aung* ging gebukt onder vervolging en moest zijn thuisland ontvluchten

Vanaf het moment dat het leger in 2021 de macht overnam in Myanmar, hebben christenen het zwaar. Zo ook Ko Aung*. De christen, die vanuit het boeddhisme tot geloof in Jezus kwam, werd zodanig vervolgd dat hij zich zelfs genoodzaakt voelde om zijn thu

podcast Heilige Grond
God

Ad de Bruijne en Alexander Noordijk in gesprek over homoseksualiteit en de Bijbel

“Het grootste en eerste gebod is de liefde.” Maar de liefde tussen twee mensen van hetzelfde geslacht verdeelt christenen en kerken. Theoloog en ethicus Ad de Bruijne en Alexander Noordijk, dominee te Monnickendam en zelf homoseksueel, gaan in deze a

Mina
Nieuws

Mina zit in Iraanse gevangenis vanwege haar geloof in Jezus

Mina Khajavi (59) uit Iran zit al een jaar gevangen. Mina was moslim maar kwam tot geloof in Jezus als haar Redder en leidde hierna een huiskerk. Zij en de andere christenen werden opgepakt. Ze zouden “handelden met de intentie om de nationale veilig

Directeur van Stichting Present Nederland, Johannes de Vries
Dagelijks leven

Johannes de Vries is kersvers directeur van Stichting Present: "Plots stond ik met een verfkwast in mijn hand"

Hij was jarenlang hoofd voorlichting namens de ChristenUnie (CU) in de Tweede Kamer, maar sinds juni is Johannes de Vries directeur van Stichting Present. Hoewel de omgeving flink verschilt van politiek Den Haag, voelt De Vries zich er al vanaf dag é

Ds. M.M. van Campen
God

Ds. Van Campen: "Wie bij Jezus vandaan loopt, voelt zich knap ongelukkig"

'Als je eenmaal door de Deur naar binnen bent gegaan, kun je dan weer naar buiten? Of is binnen, binnen?' Die vraag werd onlangs gesteld aan ds. M.M. van Campen tijdens een avond van Geloofstoerusting. De hervormde predikant merkt op dat als je eenma

Meerartikelen

Chris Verhagen
God

Waarom laat God gebrokenheid toe in het leven van christenen? Chris Verhagen antwoordt

In deze video staat Chris Verhagen stil bij een zeer bekend Schriftgedeelte. Paulus beschrijft in 2 Korinthe 12 dat hem een doorn in het vlees is gegeven, een engel van de satan, om hem met vuisten te slaan. Hij heeft de Heer drie maal gesmeekt om he

Een gebed voor het betreden van het podium
God

Een gebed voor het betreden van het podium

Wat heb ik nou te bieden dat de ziel van anderen kan voeden? Vanuit mijzelf heb ik niet veel meer te tonen onder de loep van deze schijnwerpersdan mijn eigen trots en onzekerheid,mijn hunkering naar de eer van mensenen mijn angst voor afwijzing.Laat

Bob Fu
Nieuws

SDOK-event ‘Sterk en Moedig’ over volharden ondanks vervolging China

In China neemt de vervolging van christenen steeds meer toe. De huidige golf van vervolging in China wordt zelfs beschouwd als de ergste sinds de Culturele Revolutie. Toch groeit de kerk volgens huiskerkleiders enorm, al ontkent de overheid dit ten s

Urker Mannenkoor Hallelujah
Nieuws

Najaarsconcert Urker Mannenkoor Hallelujah

Op zaterdag 28 oktober 2023 komt het Urker Mannenkoor 'Hallelujah' voor en optreden naar de Martinikerk in Groningen. In dit Najaarsconcert zullen de Urker zangers op het orgel begeleid worden door Harry Hamer en op de piano door Jacob Schenk. Naast

André Piet
God

De hel: een goddeloze uitvinding?!

De laatste tijd is ‘de hel’ een heet onderwerp in de christelijke pers. De theoloog Arnold Huijgen wijdde onlangs zijn inauguratie hieraan. We spreken er te weinig over, zo meent hij, en in preken zou het vaker aan bod moeten komen. Het Nederlands Da

Open Huis Haarlem
Mooi

Haarlemmers ontdekken God op bijzondere plek: "Hier heb ik Jezus leren kennen"

In Haarlem richten christenen zich namens Het Open Huis op de grootste behoefte van de wijk: verbinding. Oprechte aandacht voor mensen geeft vanzelf openingen om je geloof te delen en samen te ontdekken hoe God het leven bedoelt. Sam: "Ik voel mij th

Nieske Selles
Levensverhaal

Nieske Selles-ten Brinke wijst op gevaar van het focussen op grote wonderen en tekenen van God

“Door de focus op grote wonderen en tekenen lopen we het gevaar dat we voorbijgaan aan de liefdevolle tekenen van God in ons dagelijkse leven.” Aan het woord is Nieske Selles-ten Brinke. Ze schreef het boek ‘(Ver)wonderen’ over kleine en grote tekene

De lofzang klinkt
Nieuws

IKC ondersteunt zondagsschool in ontwikkeling kerstviering

Het Interkerkelijk Kenniscentrum (IKC) voorziet zondagsschoolleidinggevenden voortaan jaarlijks van geschikte ingrediënten voor een kerstviering. Met een digitaal pakket kan de leiding eenvoudig een theologisch en didactisch verantwoord programma sam

GlobalRize
Nieuws

GlobalRize lanceert platform over wetenschap en geloof

Wetenschap en geloof, gaan die twee wel samen? GlobalRize wil graag mensen die belangstelling hebben voor wetenschap bereiken met het platform Search4Truth. Daarvoor laat Andries Knevel een aantal topwetenschappers aan het woord die christen zijn, in

Emmanuel (42)
Dagelijks leven

Emmanuel (42) werd als eerste geopereerd na terugkeer Mercy Ships in Sierra Leone

Na meer dan tien jaar is Mercy Ships weer terug in Sierra Leone om ook daar mensen te helpen die vaak geen toegang hebben tot medische zorg maar dit wel dringend nodig hebben.  De eerste patiënt die aan boord van het imposante ziekenhuisschip onder h

Israël
God

Videoboodschap Christenen voor Israël: Gods trouw is vandaag tastbaarder dan ooit!

'Het grootste deel van de Bijbel speelt zich af in Israël. Kapernaüm, Jeruzalem, de Jordaan en het Meer van Galilea: plaatsen die voor elke christen tot de verbeelding spreken. Het zijn plekken die vandaag opnieuw opbloeien. God koos lang geleden dit

Thema-avond rond 250e ‘verjaardag’ psalmberijming 1773 trekt veel belangstelling
Nieuws

Thema-avond rond 250e ‘verjaardag’ psalmberijming 1773 trekt veel belangstelling

Ter ere van de 250e ‘verjaardag’ van de psalmberijming van 1773, vond in de Dordtse Augustijnenkerk onlangs een speciale psalmzangavond plaats. Naast bijdragen van ds. Verhoeven, ds. van den Herik en ds. van der Zwan, werd er door de aanwezigen veelv