Hoe (s)preek je over homoseksualiteit?

God 25 augustus 2017 Paulien Vervoorn
homoseksualiteit

John Lapré was jarenlang spreker. Tot hij uit de kast kwam. Vanaf dat moment was er geen plek meer voor hem binnen de kerk. Hij miste er de veiligheid die hij nodig had om zichzelf te zijn. Hij miste de bodem van aanvaarding waarover ik het afgelopen jaar veel schreef en sprak. Dat maakt me verdrietig. Boos. Maar ook zoekend. Ik heb namelijk ook niet alle antwoorden op de vraag hoe je moet omgaan met ethische dilemma’s en hete hangijzers als homoseksualiteit. Ik ben daarom blij met Johns persoonlijke verhaal en richtlijnen voor kerken in zijn boek De veilige kerk: Acceptatie van seksuele diversiteit binnen de christelijke geloofsgemeenschap.

Net als John droom ik van een veilige kerk waar iedereen zich welkom voelt: of je nu pro of contra bent. Vanwege die droom vraag ik John om advies. Hoe is het voor hem en zijn partner Lionel om te luisteren naar preken waarin homoseksualiteit ter sprake komt?

Moet er volgens jou eigenlijk wel over homoseksualiteit gepreekt worden?
"Ja!," antwoordt John. "Een open kerk deinst er niet voor terug gevoelige thema’s be(s)preekbaar te maken. Er is in mijn ogen geen enkele goede reden niet over seksualiteit te spreken. Ook homoseksualiteit hoort daarbij.
We moeten onze ogen niet sluiten voor de mensen binnen onze gemeenten die niet heteroseksueel zijn. Deze groep worstelt vaak met allerlei vragen rondom identiteit. Hoe beleef je je seksualiteit en waar trek je je grenzen?

Juist predikanten en voorgangers kunnen van de gemeente een veilige plek maken, waarin onder anderen homoseksuelen ruimte ervaren hun verhaal te vertellen. Dit heeft alles te maken met de manier waarop het thema homoseksualiteit in de preek naar voren komt. De preek is van levensbelang voor de vraag of de gemeente als een warm bad wordt ervaren. Is er in de kerk voldoende ruimte waar je in alle kwetsbaarheid innerlijke worstelingen en vragen op tafel legt? Een preek kan een homojongere aanmoedigen zijn hart te openen of juist via de achterdeur de kerk te verlaten. Op de schouders van predikanten en voorgangers rust dan ook een grote verantwoordelijkheid. Woorden hebben kracht en dat geldt misschien wel in het bijzonder voor woorden over homoseksualiteit."

"Verdiep je daarom in de persoonlijke verhalen van homoseksuelen. Leer de wereld kennen die erachter schuilgaat."

Heb je tips voor hetero’s om homoproof te preken?
Als je over dit onderwerp spreekt, heb je het over intieme identiteitsvraagstukken van een ander. Verdiep je daarom in de persoonlijke verhalen van homoseksuelen. Leer de wereld kennen die erachter schuilgaat. Laat het thema voor jezelf een gezicht krijgen!
Verklein homoseksualiteit niet tot een thema waar je op grond van de Bijbel van alles over kunt vinden. Het risico bestaat dan dat vergeten wordt dat achter het thema een verhaal schuilgaat, een verhaal van een mens van vlees en bloed met een behoefte aan aanvaarding, geborgenheid en liefde. Wees daarom oprecht bewogen. En mocht je dat niet kunnen, spreek er dan gewoon niet over.

Ik pleit ervoor de ander, dus ook de homoseksueel, over te laten aan de trouwe zorg van God. Vertrouw erop dat God met iedere christen zijn unieke weg gaat. Dan zijn we voorzichtiger met waarheidsclaims en denken we groter. God gaat verder dan ons interpretatievermogen. Wat wij mogen laten zien, is een onvoorwaardelijke liefde richting de ander, ook als wij het met hem of haar oneens zijn. Juist als het schuurt, staan we voor de grote uitdaging samen uit te stijgen boven de onderlinge verschillen, om elkaar te vinden in de levende Christus. Vanuit die basis ontstaat de ruimte met elkaar het gesprek aan te gaan om samen steeds meer te ontdekken wat Gods doel is met ons leven. Daar gaat preken over!

Nog een tip: waak ervoor dat je bij een homo direct denkt aan seksualiteit. Een homo en een homorelatie zijn oneindig veel meer dan dat! Laten we de verseksualisering van de maatschappij niet nog meer invloed in de kerk geven."

John deelt nog een aantal tips:

  • Geef ruimte van mening te verschillen. Spreek uit dat ook bij verschil van mening sprake kan zijn van verbinding. Wij kennen ten dele en zoeken allen naar licht, ook als het gaat over dit onderwerp.
  • Maak telkens duidelijk dat de kerk een plek is met ruimte worstelingen te delen. Geef aan dat niemand ongelijk wordt behandeld om visieverschillen die niet de kern van het evangelie raken.
  • Spreek uit dat het onze christelijke taak is de ander onvoorwaardelijk lief te hebben.

Praatmee

Beluister onze podcast

Bekijk alle afleveringen
Of beluister op:
Luister naar
0:00

Meerartikelen

Week van gebed 2024
Nieuws

Week van gebed 2024 in teken van het grote gebod: Heb God lief… en je naaste als jezelf

Aan de hand van het verhaal van de barmhartige Samaritaan staat de Week van gebed voor eenheid van christenen 2024 in het teken van het grote gebod dat Jezus geeft: Heb God lief… en je naaste als jezelf. De jaarlijkse gebedsweek vindt plaats van 21 t

Ruimtezoekers
Nieuws

Kerkpunt en TUU organiseren symposium over zoekende gelovigen

Op 10 november organiseren de Theologische Universiteit Utrecht en Kerkpunt het symposium ‘Ruimtezoekers’ in Utrecht. Veel twintigers en dertigers hebben vragen over geloof en worstelen met hun plek in de kerk. Tegelijk is het een groep die veel te b

Lume Ladies Light Trail
Nieuws

Lume Ladies Light Trail brengt licht in Kampen én Sri Lanka

Op vrijdagavond 10 november organiseren vrouwen van VIDA Kampen in samenwerking met het christelijke vrouwenplatform Lume de Lume Ladies Light Trail in Kampen. Dit sportieve event by night voert symbolisch langs én door plekken van licht in de stad.

Ko Aung*
Dagelijks leven

Ko Aung* ging gebukt onder vervolging en moest zijn thuisland ontvluchten

Vanaf het moment dat het leger in 2021 de macht overnam in Myanmar, hebben christenen het zwaar. Zo ook Ko Aung*. De christen, die vanuit het boeddhisme tot geloof in Jezus kwam, werd zodanig vervolgd dat hij zich zelfs genoodzaakt voelde om zijn thu

podcast Heilige Grond
God

Ad de Bruijne en Alexander Noordijk in gesprek over homoseksualiteit en de Bijbel

“Het grootste en eerste gebod is de liefde.” Maar de liefde tussen twee mensen van hetzelfde geslacht verdeelt christenen en kerken. Theoloog en ethicus Ad de Bruijne en Alexander Noordijk, dominee te Monnickendam en zelf homoseksueel, gaan in deze a

Mina
Nieuws

Mina zit in Iraanse gevangenis vanwege haar geloof in Jezus

Mina Khajavi (59) uit Iran zit al een jaar gevangen. Mina was moslim maar kwam tot geloof in Jezus als haar Redder en leidde hierna een huiskerk. Zij en de andere christenen werden opgepakt. Ze zouden “handelden met de intentie om de nationale veilig

Directeur van Stichting Present Nederland, Johannes de Vries
Dagelijks leven

Johannes de Vries is kersvers directeur van Stichting Present: "Plots stond ik met een verfkwast in mijn hand"

Hij was jarenlang hoofd voorlichting namens de ChristenUnie (CU) in de Tweede Kamer, maar sinds juni is Johannes de Vries directeur van Stichting Present. Hoewel de omgeving flink verschilt van politiek Den Haag, voelt De Vries zich er al vanaf dag é

Ds. M.M. van Campen
God

Ds. Van Campen: "Wie bij Jezus vandaan loopt, voelt zich knap ongelukkig"

'Als je eenmaal door de Deur naar binnen bent gegaan, kun je dan weer naar buiten? Of is binnen, binnen?' Die vraag werd onlangs gesteld aan ds. M.M. van Campen tijdens een avond van Geloofstoerusting. De hervormde predikant merkt op dat als je eenma

Meerartikelen

Chris Verhagen
God

Waarom laat God gebrokenheid toe in het leven van christenen? Chris Verhagen antwoordt

In deze video staat Chris Verhagen stil bij een zeer bekend Schriftgedeelte. Paulus beschrijft in 2 Korinthe 12 dat hem een doorn in het vlees is gegeven, een engel van de satan, om hem met vuisten te slaan. Hij heeft de Heer drie maal gesmeekt om he

Een gebed voor het betreden van het podium
God

Een gebed voor het betreden van het podium

Wat heb ik nou te bieden dat de ziel van anderen kan voeden? Vanuit mijzelf heb ik niet veel meer te tonen onder de loep van deze schijnwerpersdan mijn eigen trots en onzekerheid,mijn hunkering naar de eer van mensenen mijn angst voor afwijzing.Laat

Bob Fu
Nieuws

SDOK-event ‘Sterk en Moedig’ over volharden ondanks vervolging China

In China neemt de vervolging van christenen steeds meer toe. De huidige golf van vervolging in China wordt zelfs beschouwd als de ergste sinds de Culturele Revolutie. Toch groeit de kerk volgens huiskerkleiders enorm, al ontkent de overheid dit ten s

Urker Mannenkoor Hallelujah
Nieuws

Najaarsconcert Urker Mannenkoor Hallelujah

Op zaterdag 28 oktober 2023 komt het Urker Mannenkoor 'Hallelujah' voor en optreden naar de Martinikerk in Groningen. In dit Najaarsconcert zullen de Urker zangers op het orgel begeleid worden door Harry Hamer en op de piano door Jacob Schenk. Naast

André Piet
God

De hel: een goddeloze uitvinding?!

De laatste tijd is ‘de hel’ een heet onderwerp in de christelijke pers. De theoloog Arnold Huijgen wijdde onlangs zijn inauguratie hieraan. We spreken er te weinig over, zo meent hij, en in preken zou het vaker aan bod moeten komen. Het Nederlands Da

Open Huis Haarlem
Mooi

Haarlemmers ontdekken God op bijzondere plek: "Hier heb ik Jezus leren kennen"

In Haarlem richten christenen zich namens Het Open Huis op de grootste behoefte van de wijk: verbinding. Oprechte aandacht voor mensen geeft vanzelf openingen om je geloof te delen en samen te ontdekken hoe God het leven bedoelt. Sam: "Ik voel mij th

Nieske Selles
Levensverhaal

Nieske Selles-ten Brinke wijst op gevaar van het focussen op grote wonderen en tekenen van God

“Door de focus op grote wonderen en tekenen lopen we het gevaar dat we voorbijgaan aan de liefdevolle tekenen van God in ons dagelijkse leven.” Aan het woord is Nieske Selles-ten Brinke. Ze schreef het boek ‘(Ver)wonderen’ over kleine en grote tekene

De lofzang klinkt
Nieuws

IKC ondersteunt zondagsschool in ontwikkeling kerstviering

Het Interkerkelijk Kenniscentrum (IKC) voorziet zondagsschoolleidinggevenden voortaan jaarlijks van geschikte ingrediënten voor een kerstviering. Met een digitaal pakket kan de leiding eenvoudig een theologisch en didactisch verantwoord programma sam

GlobalRize
Nieuws

GlobalRize lanceert platform over wetenschap en geloof

Wetenschap en geloof, gaan die twee wel samen? GlobalRize wil graag mensen die belangstelling hebben voor wetenschap bereiken met het platform Search4Truth. Daarvoor laat Andries Knevel een aantal topwetenschappers aan het woord die christen zijn, in

Emmanuel (42)
Dagelijks leven

Emmanuel (42) werd als eerste geopereerd na terugkeer Mercy Ships in Sierra Leone

Na meer dan tien jaar is Mercy Ships weer terug in Sierra Leone om ook daar mensen te helpen die vaak geen toegang hebben tot medische zorg maar dit wel dringend nodig hebben.  De eerste patiënt die aan boord van het imposante ziekenhuisschip onder h

Cvandaag podcast
Nieuws

De bikini: moeten christenen het daar nu echt over hebben?

"De bikini. Het lijkt een achterhoedediscussie, maar de manier waarop we ons kleden heeft wel degelijk te maken met ons geloofsleven", maakt Jeffrey Schipper duidelijk in de Cvandaag podcast. De eindredacteur van Cvandaag merkt in de nieuwspodcast op

Israël
God

Videoboodschap Christenen voor Israël: Gods trouw is vandaag tastbaarder dan ooit!

'Het grootste deel van de Bijbel speelt zich af in Israël. Kapernaüm, Jeruzalem, de Jordaan en het Meer van Galilea: plaatsen die voor elke christen tot de verbeelding spreken. Het zijn plekken die vandaag opnieuw opbloeien. God koos lang geleden dit