Ds. P. Wijnberger vraagt zich af of vaccineren in strijd is met Gods voorzienigheid
In de komende maanden krijgen we de mogelijkheid om ons te laten vaccineren. Een vaccinatie is voor veel mensen niet vanzelfsprekend. Ook voor christenen niet, stelt ds. P. Wijnberger in De Waarheidsvriend.
Je leven in gevaar brengen
Vanouds zijn er wat betreft de voorzienigheid twee argumenten tegen vaccineren. 1) Je brengt je leven in gevaar. 2) Je loopt de Heere God voor de voeten. Om te beginnen met het eerste argument. De vaccins van vroeger waren soms gevaarlijk. Vaak genoeg werd ermee geëxperimenteerd en kon bijvoorbeeld een kind er goed ziek van worden. Er zijn veel gevallen bekend waarbij gezonde kinderen stierven na vaccinatie.
Als we dat bekijken voor de vaccins die er zijn tegen corona, ligt het heel anders. Die zijn stukken veiliger. De praktijk in Israël laat zien dat op de korte termijn er weinig gevaar aan zit. Op de lange termijn zal dat moeten blijken. Ook dat is eerder een medische vraag dan een theologische. Je kunt zo’n vaccin misschien wel wantrouwen, maar er is geen reden om te zeggen dat je daarmee je leven moedwillig in gevaar brengt. Dus het eerste argument wat betreft de voorzienigheid kan geen reden zijn om het vaccin te weigeren.
Op Gods troon zitten
Vervolgens komen we bij het tweede argument. Sommigen zeggen dat als je je inent, je tegen Gods leiding ingaat. Hij beslist over leven en sterven, over ziekte en gezondheid. En Hij laat zo’n ziekte als straf komen over ons. Daar zou je onder moeten bukken en niet voor wegduiken. Door te vaccineren ga je zelf op Gods troon zitten.
Voordat ik daar op inga: het valt op dat deze twee argumenten elkaar tegenspreken. Als je een vaccin moet wantrouwen, dan bepalen wij blijkbaar niet wat er gebeurt. Als je echter zegt dat vaccineren God buitenspel zet, dan ben je daarmee zeker van je veiligheid.
Voorzichtigheid geboden
We hebben het over de goddelijke voorzienigheid. Daar stelt de Bijbel geen menselijke lijdzaamheid tegenover. In de Bijbel vraagt de Heere God altijd menselijke voorzichtigheid. God overziet de toekomst, wij kunnen er beperkt zicht op hebben. Die voorzichtigheid rekent de Heere Israël toe. Daarom moet er in Israël een hek rond het dak, zodat niemand ervan afvalt (Deut.22:8). Wanneer een stier al agressief is en een ander rund doodt, dan is de schuld voor de eigenaar. Hij wist het en had de stier moeten bewaken (Ex.21:36). En ook de Heere Jezus verwerpt de verzoeking van de duivel, als die aan Hem vraagt om van het tempeldak te springen. De engelen zouden Jezus immers bewaren. Dat noemt de Heere Jezus een verzoeking van Zijn Vader (Luk.4:12).
De Heere God heeft ons die voorzichtigheid bevolen. Vanuit het wonder dat we iets van Zijn voorzienigheid hebben gekregen in onze schepping. Daarom dragen we een autogordel, lopen we achter een rollator of houden we anderhalve meter afstand. We mogen de gevaren niet opzoeken.
En dat geldt evenzo als het gaat om vaccineren. Daarbij hebben we nog een grotere verantwoordelijkheid. Niet alleen voor onze gezondheid, maar ook voor de gezondheid van de mensen om ons heen. Je mag ook niet moedwillig de gezondheid van een ander in gevaar brengen.
Praatmee